סיגריה אלקטרונית- יתרונות לעומת רגילה

מערכת שורש  יד כסליו, תשעט  11/22/2018

"ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" - היתרונות של סיגריה אלקטרונית על פני הנזקים של "סיגריה קלאסית"
.......................

סיגריה אלקטרונית- יתרונות לעומת רגילה
כולנו משננים לעצמנו ולבנינו ולבני בנינו על החשיבות של שמירת הנפש והימנעות מפיקוח נפש. היהדות מרבה להדגיש את קדושת החיים ולהזהיר מפני נטילת סיכונים אשר אין להם הצדקה. למרות הציווי הגלוי "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם", כולנו מכירים מקרים שבהם, הלכה למעשה, הציבור מתייחס בביטול לעניין חשוב זה. אך כאן לא נדבר על מקרה פרטי בודד או נדיר אלא על משהו שנפוץ בקרב אנשים רבים מאוד, לרבות אברכים יראי שמים לכל דבר ועניין.

הדוגמא הכאובה נמצאת כאשר אנו מביטים לעבר ציבור המעשנים. למרות נזקי הסיגריות הידועים כיום לכל, רבים ממשיכים לעשן ולהזיק לבריאותם עד כדי פיקוח הנפש. הקושי שבדבר – אין זה קל להיגמל. ידועים אפילו רבנים גדולים אשר סיפרו בכאב על קשיי הגמילה הבלתי נסבלים. האם באמת אין פתרון? כיום, קיים פתרון חדש שהגיע לארץ והוא נקרא Juul. זהו סוג של סיגריה אלקטרונית, דבר שיכול להועיל בעניין זה. בשל היתרונות של סיגריה אלקטרונית על פני הנזקים של "סיגריה קלאסית", נפתח כאן הפתח לפעול על פי משנתו של החפץ חיים, שפסק כידוע שעישון סיגריות אכן מהווה פיקוח נפש ולכן יש להימנע ממנו.

עשן לעומת אדים
לכאורה, יקשה השואל וישאל, האם באמת סיגריה אלקטרונית כמו Juul באמת שונה מאותה סיגריה רגילה, קלאסית? אחרי הכל, הכנסת עשן אל הריאות בין כך ובין כך, איננה מוסיפה בריאות אז מה יועילו חכמים בתקנתם? בשביל מה להחליף רע אחד מוכר וידוע בדבר רע אחר, שאיננו שונה? ובכן, זהו המקום להעמיד דברים על דיוקם. לא רק שאביזרים כמו Juul לא נראים בדיוק כמו סיגריות ולא רק שהם אינם כלי לשימוש חד פעמים (הם רב פעמיים, ולא משאירים בדלים) הם גם לא באמת מפריחים עשן.

בסיגריה קלאסית, המעשן מצית את הסיגריה ומכניס עשן לתוך ריאותיו. בעשן זה יש מיני מינים של חומרים רעילים ומזיקים, לא לעשרות אלא אפילו למאות. כן, מאות סוגים של רעלים וחומרים כימיים מזיקים לאין שיעור. זה ממש לא רק הניקוטין שממכר אלא אותם הרעלים שמהעשן מכניס לגופו. עם הזמן הריאות משחירות והרעלים מצטברים בגוף. לעומת זאת, בסיגריה אלקטרונית חדישה רק נדמה כאילו המעשן פולט עשן. למעשה, המעשן מכניס לתוך הריאות אדים לבנים ותו לא. בסיגריה הזאת יש מעין תא חימום זעיר. אין שום שימוש בטבק אלא בנוזלים שמתחממים והופכים לאדים. האדים הללו אינם מכילים חומרים שרופים, אין שם פיח או עטרן או זפת. הם לא מכילים רעלים ואם תרצו לדעת דבר נוסף – אפילו אם תקרבו את הסיגריה הזאת לגלאי עשן, הגלאי לא יצפצף כלל!

ללא חומרים מזיקים ומסרטנים
לעומת פתרונות אחרים שנועדו לעזור למעשנים להיגמל, היופי של הסיגריה האלקטרונית טמון בהיותה תחליף באמת נכון וטוב. המעשן, שרגיל לעשן את הסיגריות הרגילות, נהנה מחוויה שדומה מאוד לעישון לכל דבר. יחד עם זאת, בלי רעלים, בלי ריחות רעים, בלי טעמי לוואי, מדובר במשהו אחר לגמרי. מומחי רעלים שבדקו את החומרים הכימיים שנמצאים בתוך נוזלי האידוי קבעו באופן חד משמעי אין מה להשוות בינם לבין החומרים הכימיים שבתוך סיגריות קלאסיות. מדובר במרכיבים שאין כל מניעה לשאוף אותם. מרבית החומרים הללו למעשה משמשים יצרנים שונים בתעשיית המזון כך שאין בהם סכנה. אין בנמצא חומרים מסרטנים, אין בנמצא חומרים שמעלים את הסיכון למחלות לב וכלי דם. סוף סוף, סיגריה ללא פיקוח נפש.